Mit ront el a legtöbb szerelő, amikor automata kaput telepít?

Mit ront el a legtöbb szerelő, amikor automata kaput telepít?

Szerelőből van sok. De azokból, akik nem csak bekötik, hanem gondolkodnak is, már kevesebb. Egy automata kapu elsőre ártatlannak tűnik: motor, fogasléc, vezérlő, tápegység, kész. De a gyakorlatban az, hogy "működik", még messze nem azt jelenti, hogy jól is van megcsinálva. Itt van néhány tévedés, amit még tapasztalt szerelők is hajlamosak elvéteni.

1. Nem mérik fel pontosan a kapu tömegét és használati gyakoriságát
Ez talán a leggyakoribb hiba. Sokan csak ránézésre választanak motort: "ez bírni fogja". Csakhogy egy 350 kg-os kapu és egy másik 350 kg-os kapu között is lehet óriási különbség, ha az egyiket naponta egyszer, a másikat harmincszor nyitják. A motor nem csak a súlytól fárad, hanem a ciklusszámtól is. Ha egy motor túl van terhelve, hamarabb kezd melegedni, zajosabban működik, és előbb-utóbb hibát jelez. És ez nem gyártási hiba – ez választási hiba.

2. Rossz fogaslécet használnak
Nem mindegy, hogy műanyag vagy acél, és az sem, hogy milyen típusú. A műanyag fogasléc előnye, hogy halkabb, nem rozsdásodik, könnyebb felszerelni. Viszont ipari vagy gyakori használat mellett gyorsan elkopik vagy eltörik. Az acél fogasléc bírja a terhelést, de ha nincs megfelelően felületkezelve, idővel korrodál, főleg kültéren. Gyakori hiba, hogy nem a helyszínhez és a használati szokásokhoz igazítják a fogasléc típusát. A végeredmény: idő előtti csere, és persze reklamáció.

3. Nem használnak fotocellát ott, ahol kellene
A fotocella nem csak biztonsági kiegészítő, bizonyos esetekben jogszabály írja elő. De függetlenül ettől, a jó helyre telepített fotocella megvéd embereket, állatokat, járműveket. Egy mozgó kapu sérülést okozhat, ha nincs érzékelő, ami megállítja. Nem egy olyan eset volt már, ahol a kapu nekitolatott egy autónak, mert nem volt érzékelő. Ennek ellenére sokan „elfelejtik” felszerelni, vagy csak egy párt raknak fel rossz helyre. Itt nem spórolni kellene, hanem előre gondolkodni.

4. Elmarad a lassítás beállítása
Sok vezérlő képes a végállás előtti lassításra, de nem mindig van bekapcsolva. Pedig ez a funkció jelentősen növeli az élettartamot. A lassítás csökkenti a mechanikai terhelést, nem rángatja a kaput megálláskor, nem veri a zárat. A motor, a kapu, és maga a szerkezet is tovább bírja, ha nem csúcssebességről áll meg hirtelen. A hiba az, hogy ezt sokan felesleges időpazarlásnak gondolják – pedig a visszajárás sokkal több időbe kerül.

5. Nem tesztelik le rendesen a rendszert
Nem elég, hogy egyszer nyílt és zárt. Egy jó telepítés után végig kell menni minden funkción. Megnézni, hogy reagál-e a fotocellára. Mit csinál, ha áramkimaradás után újraindul. Rendesen zár-e. Visszanyit-e, ha akadály van. Milyen hangja van működés közben. Ezek nem bonyolult dolgok, csak idő kell hozzá. Aki ezt kihagyja, annak az ügyfél fogja jelezni a hibát – és azt már nem lehet egy rövidke ellenőrzéssel megoldani.

6. Nem hagynak megfelelő dokumentációt az ügyfélnél
Apróságnak tűnik, de egyre fontosabb. Egy rövid, érthető útmutató vagy legalább egy elérhetőség a vezérlő kézikönyvéhez sokat számíthat. Az ügyfél lehet, hogy nem ért hozzá, de ha mégis valamit szeretne átállítani, vagy hiba lép fel, nem kell a szerelőt azonnal keresni. Ez időt spórol mindkét félnek. Sokszor azért kerül visszahívásra a szerelő, mert az ügyfél nem tudja, mit csináljon egy egyszerű LED-villogás után.

7. Nem készítenek fel a karbantartásra
Bármilyen jó egy rendszer, időnként karbantartani kell. Pár csepp kenőanyag, egy tisztítás, egy feszességellenőrzés – ennyi elég lenne. De ha erről nem beszélnek a telepítéskor, az ügyfél abban a hitben marad, hogy „örök élet + 1 nap”. A szerelő dolga nem csak bekötni a rendszert, hanem átadni egy alapvető szemléletet is: ezt a rendszert kezelni kell. Akár évente egyszer. Ha ezt nem teszik meg, az első probléma után már nem a rendszer lesz a hibás, hanem a kivitelező.

Az automata kapu nem rakétatudomány. De van egy szint, ahol a „működik” és a „jól működik, és még évek múlva is jól fog” között már nem az ár, hanem a szakértelem dönt. A profi ezekre figyel. Ezért is őt hívják vissza, nem mást.