Ősszel még minden működik. A kapu szépen nyílik, a vezérlés hallgat a távirányítóra, a motor zúg, ahogy kell. Aztán jön az első reggel, amikor -5 fok van. És a kapu... sehol. Vagy csak nyög, kattog, esetleg félig nyit, aztán megáll. Ismerős? Ilyenkor szokott előkerülni a kérdés: "Ez most elromlott, vagy csak fázik?”
A hideg nem csak a motort viseli meg Az automata kapuk télen sokkal több kihívással néznek szembe. A hideg lelassítja az olajokat, megfeszíti a mechanikát, a jég és a dér pedig fizikailag akadályozhatja a mozgást. Egy fém alkatrészekből álló szerkezet összehúzódik – milliméterekkel ugyan, de ez is elég ahhoz, hogy szoruljon, ne fusson simán.
Tipikus hibák télen:
-
A fotocella bepárásodik, bejegesedik, így hibát jelez
-
A kapuszárny lefagy a földre vagy az ütközőre
-
A vezérlő nem indul, mert a belső kondenzátorok hidegek
-
Az akkumulátorral rendelkező rendszerek (pl. 24V motorok) gyengébben indítanak
Mit tehetsz szerelőként vagy felhasználóként?
-
Használj fagyálló kenőanyagot: A hagyományos zsírok és spray-k megkeményednek. Ha a gyártó nem ad meg külön kenési javaslatot, használj alacsony hőmérsékleten is működő szilikonzsírt vagy speciális ipari kenőanyagot.
-
Ne zárd rá a havat, jeget: Ha a kapu nyitott állapotban van, és esik a hó, fagyás után nem biztos, hogy újra elindul. Mindig ellenőrizd a sín és a mozgó alkatrészek környékét.
-
Ellenőrizd az akadályérzékelőket: A fotocella működése kulcsfontosságú. Ha párásodik, fűthető változatra lehet szükség, vagy legalább takarásra, ami védi a közvetlen időjárástól.
-
Áramkimaradás után számolj újraindítással: A hidegben a vezérlőlap hajlamosabb a feszültségingadozásokra. Egy áramszünet után lehet, hogy manuálisan kell újraindítani a rendszert.
-
Ne próbáld „áttörni” erőből: Ha szorul, ne próbáld kézzel, rúgással vagy a motorral „ráerőltetni”. A törés, repedés gyorsabban jön, mint a tavasz.
Téli előkészület, ha szerelő vagy:
-
Járj végig minden kaput, amit ősszel telepítettél, különösen, ha új telepítésről van szó
-
Ellenőrizd a vezérlőtér burkolását, ne kapjon direkt hideget vagy nedvességet
-
Nézd meg, hogy az ügyfél tudja-e használni a kézi kioldót, ha baj van
A jó hír: Nem kell minden kapuhoz extra télálló motor. A legtöbb minőségi rendszer bírja a hideget – ha jól van beépítve, jól van karbantartva, és odafigyelsz a részletekre.
Összefoglalva: A téli kapuproblémák nem váratlan hibák – hanem előre látható körülmények, amikre fel lehet készülni. Ha időben megteszed a szükséges lépéseket, nem a mínusz öt fokos reggelen kell a megrendelő udvarán fagyoskodni, miközben a motor csak kattog. A tél nem meglepetés – csak akkor, ha nem számolsz vele.